
Šventieji broliai Kirilas (Konstantinas) ir Metodijus mums geriausiai žinomi kaip slaviškosios abėcėlės autoriai. Kirilas sukūrė senąjį bažnytinį slavišką raštą – glagolicą, paskui – kirilicą, kuri iki šiol vartojama Rusijoje, Bulgarijoje, Serbijoje, Baltarusijoje, Ukrainoje, taip pat – rusų ir graikų stačiatikių bažnyčiose. Kirilo ir Metodijaus dėka į senąją slavų kalbą buvo išversta Evangelija ir kitos krikščioniškos knygos. Ypač jų kultas paplitęs Bulgarijoje, kur jie kasmet pagerbiami ir kaip šventieji, ir kaip tautos didvyriai, mat turima duomenų, kad šiuose kraštuose krikščionybę skelbęs šv. Kirilas buvo bulgarų kilmės. 1980 m. gruodžio 31 d. popiežius Jonas Paulius II brolius šv. Kirilą ir Metodijų paskelbė Europos globėjais. Teigiama, kad Kirilas ir Metodijus buvo kilę iš žinomos ir garbingos šeimos, kuri gyveno Graikijos Tesalonikų mieste. Kirilas gimė 827 m., Metodijus buvo 7–10 metų už jį vyresnis. Kryme gavę šv. Klemenso įgaliojimus skelbti krikščionybės tiesas, broliai netrukus iškeliavo į Moraviją (dab. Čekija ir Slovakija), kur 863 m. Kirilas ir sudarė pirmąją abėcėlę. Per apeigas slavų kalbą pavartoję apaštalai susidūrė su didžiuliu vokiečių vyskupų pasipriešinimu – pastarieji nesutiko, kad bažnyčiose skambėtų „barbarų kalba“. Broliams teko ieškoti užtarimo Romoje, kur popiežius Adrianas, gavęs jų prašymą, leido vesti pamaldas slaviškai. Kirilas mirė 869 m. Beje, vardu, kuriuo yra žinomas dabar, šventasis pasivadino prieš pat mirtį. Kirilui mirus, brolis Metodijus tapo Moravijos vyskupu. Teigiama, kad grįžusį į šį kraštą, vokiečių vyskupai jį uždarė į kalėjimą, iš kurio, įsikišus popiežiui Jonui VIII, Metodijus išėjo tik po pustrečių metų. Patirtos kančios ir įtemptas darbas palaužė jo sveikatą – 885 m. Metodijus mirė. „Kelyje, kurį nuėjome nuo Vatikano II Susirinkimo, reikia paminėti bent du įvykius, ypač reikšmingus bei ekumeniškai labai svarbius santykiams tarp Rytų ir Vakarų. Pirmiausia – tai 1984 m. jubiliejus, skirtas šventųjų Kirilo ir Metodijaus evangelizacinės veiklos 1100-osioms metinėms paminėti, davęs man progą paskelbti abu šventuosius slavų apaštalus ir tikėjimo šauklius Europos globėjais“, – 1995 m. paskelbtoje enciklikoje apie ekumeninę pareigą rašė popiežius Jonas Paulius II. 1964-aisiais, per Susirinkimą, popiežius Paulius VI Europos globėju jau buvo paskelbęs šv. Benediktą.
„Abu brolius iš Tesalonikos pastatant greta didžiojo Vakarų vienuolystės steigėjo, norėta netiesiogiai pabrėžti dvilypę bažnytinę ir kultūrinę tradiciją, tokią reikšmingą per du tūkstančius krikščionybės metų, ženklinusių Europos žemyno istoriją. Todėl naudinga priminti, kad Kirilas ir Metodijus buvo kilę iš anuometinės Bizantijos Bažnyčios, kai ji dar nebuvo atsiskyrusi nuo Romos aplinkos. Paskelbdamas juos Europos globėjais greta Benedikto, norėjau ne tik patvirtinti istorinę tiesą apie krikščionybę Europos žemyne, bet ir pasiūlyti svarbią temą Rytų bei Vakarų dialogui, po Susirinkimo suteikusiam tiek daug vilčių. Europos dvasinės šaknys kyla ne tik iš šv. Benedikto, bet lygiai taip pat ir iš šv. Kirilo bei Metodijaus. Dabar, baigiantis antrajam tūkstantmečiui nuo Kristaus gimimo, jie visi turi būti gerbiami kaip mūsų praeities globėjai ir kaip šventieji, kuriems Europos žemyno bažnyčios ir tautos patiki savo ateitį“ (Enciklika apie ekumeninę pareigą Ut unum sint, 1995).
„Abu brolius iš Tesalonikos pastatant greta didžiojo Vakarų vienuolystės steigėjo, norėta netiesiogiai pabrėžti dvilypę bažnytinę ir kultūrinę tradiciją, tokią reikšmingą per du tūkstančius krikščionybės metų, ženklinusių Europos žemyno istoriją. Todėl naudinga priminti, kad Kirilas ir Metodijus buvo kilę iš anuometinės Bizantijos Bažnyčios, kai ji dar nebuvo atsiskyrusi nuo Romos aplinkos. Paskelbdamas juos Europos globėjais greta Benedikto, norėjau ne tik patvirtinti istorinę tiesą apie krikščionybę Europos žemyne, bet ir pasiūlyti svarbią temą Rytų bei Vakarų dialogui, po Susirinkimo suteikusiam tiek daug vilčių. Europos dvasinės šaknys kyla ne tik iš šv. Benedikto, bet lygiai taip pat ir iš šv. Kirilo bei Metodijaus. Dabar, baigiantis antrajam tūkstantmečiui nuo Kristaus gimimo, jie visi turi būti gerbiami kaip mūsų praeities globėjai ir kaip šventieji, kuriems Europos žemyno bažnyčios ir tautos patiki savo ateitį“ (Enciklika apie ekumeninę pareigą Ut unum sint, 1995).
Komentarai
Rašyti komentarą