KRIKŠČIONIŠKOJI ANTROPOLOGIJA: PROTAS, VALIA, JAUSMAI

Krikščioniškoji antropologija kalbėdama apie žmogų pabrėžia jo didingumą: jis yra vienintelis Dievo kūrinys, norėtas dėl jo paties – apdovanotas protinga siela ir gebantis pažinti savo Kūrėją: „Žmogus yra dieviškosios Dvasios šviesos ir jėgos dalininkas. Protu jis pajėgus suprasti Kūrėjo nustatytą pasaulio tvarką, o valia – pats siekti tikrojo gėrio. Jis tampa tobulas, kai „ieško ir myli tai, kas teisinga ir gera“. Sielą ir dvasines proto bei valios galias turintis žmogus yra apdovanotas laisve, kuri yra „išskirtinis Dievo paveikslo žmoguje bruožas“[1]. Žmogaus protas yra didelė Dievo dovana, kuri iš visų kūrinių tik jam tėra skirta. Žmogus, vadovaudamasis protu, gali pažinti savo Kūrėją ir pasirinkti tai, kas kreipia jį link galutinio tikslo – amžinos laimės su Dievu: „kai nesąmoningus sielos veiksmus valdo mąstymas, protas arba dvasia, - vadinasi, žmoguje viešpatauja tai, kam valdžia skiriama įstatymu, - amžinuoju, kaip patyrėme“[2]. Protas yra tarsi sumanus kapitonas, kuris kreipia laivą saugiu keliu. Tačiau kaip pastebi pal. Jonas Paulius II, protui reikia tikėjimo šviesos, kad jo pasirinkimai būtų teisingi ir išmintingi: „Tikėjimas ir protas – tai lyg du sparnai, kuriais žmogaus dvasia pakyla į tiesos kontempliavimą. Pats Dievas įkurdino žmogaus širdyje troškimą pažinti tiesą, kurio galutinis tikslas – pažinti Jį patį, idant žmogus, pažindamas ir mylėdamas Dievą, pasiektų pilnutinę tiesą ir apie save (plg. Iš 33, 18; Ps 27, 8–9; 63, 2–3; Jn 14, 8; 1 Jn 3, 2)[3]. Tad yra klaidingas agnostinis teiginys, kad žmogus savo protu nėra pajėgus pažinti Dievo, bei reliatyvistinis mąstymas, kuris paneigia objektyvios Tiesos buvimą, taip atimdamas iš proto galią atpažinti Tiesą ir ją pasirinkti. Todėl piktoji dvasia, puldama žmogų, stengiasi iškreipti jo protą, pateikdama jam klaidingas ideologines sistemas, taip, kad žmogus nebepajėgia atpažinti tiesos ir jos pasirinkti, todėl atsiveria klaidai, o per ją ir nuodėmei: „Velnias (kaip ir angelas sargas) gali paveikti žmogaus laisvę dviem būdais: jis gali veikti protą, siūlydamas jutiminius vaizdinius. Tačiau angelas tai darydamas nušviečia žmogaus protą, tuo tarpu demonas, priešingai, „užtemdo“ gebėjimą protauti kad tas sutiktų su nuodėme. Jis netgi gali visiškai supančioti naudojimąsi protu iki žmogus praras sąmonę apsėdimo atveju“[4]. Kiekviena nuodėmė yra vergystės išraiška, žmogus nebėra laisvas savo pasirinkimuose, o šito labiausiai ir trokšta piktoji dvasia, kuri siekia sumenkinti žmogų iki vergo: „Jei žmogus paklūsta proto vadovavimui, tada galima sakyti, kad žmogui vadovauja jo paties impulsas, todėl jis veikia savarankiškai. Tai yra laisvumo ženklas. O kai žmogus nusideda, tai jis vadovaujasi ne protu. Tada jis būna lyg ir kito skatinamas ir jo ribojamas. Jis yra pasidavęs pašalinės jėgos valdžiai. Ir todėl kiekvienas, kuris nusideda, yra nuodėmės vergas“[5]. Šioje kovoje su priešu padeda nuolankus atsivėrimas tikėjimo slėpiniui, kuomet atsiduodama Dievui: „Protui, besistengiančiam suvokti slėpinį, padeda ženklai, esantys Apreiškime. Jie padeda ieškoti gilesnės tiesos, įgalindami mąstymą savarankiškai skverbtis ir į slėpinį. Vis dėlto šie ženklai, viena vertus, teikia žmogaus protui galių tyrinėti slėpinio sritį jo paties išgalėmis, kurias protas uoliai gina, bet, antra vertus, ragina protą peržengti pačių ženklų tikrovę ir pasistengti suvokti gilesnę juose esančią prasmę. Juose glūdi paslėpta tiesa, į kurią turi krypti mąstymas ir kurios jis negali ignoruoti, nesunaikindamas pačių jam parodytų ženklų“[6]. Su protu taip pat bendradarbiauja ir žmogaus valia. Protas pataria valiai ką rinktis, o ši pritaria šiam patarimui arba atmeta jį: „Vadinasi, valia tegali geisti tik tokio gėrio, kurio gerumą pripažįsta protas. Kiekviename valios akte įvertinimas eina pirmiau už pasirinkimą. Šis įvertinimas nustato gėrio tikrumą ir jo viršenybę kitų dalykų atžvilgiu. Bet valioje glūdi laisvė. Taigi laisvė, panašiai kaip ir valia, turi pasireikšti proto pripažįstamo gėrio siekime. Tačiau abi tos dvasinės galios nėra tobulos. Dėl to gali pasitaikyti ir tikrai dažnai pasitaiko, kad protas pasiūlo valiai ne tikrąjį, bet tariamąjį gėrį, kurio valia ir ryžtasi siekti“[7].
Nors ir galinti netinkamai pasirinkti, valia yra neprieinama piktajai dvasiai, nes ji visada išlieka laisva: „Jokia sukurta substancija negali užimti žmogaus sielos vietos ir jo laisvą valią veikti iš vidaus, sako Tomas Akvinietis <...> Tačiau jis (demonas) negali tiesiogiai veikti žmogaus valios, neliečiamo laisvo apsisprendimo centro, kurį Kūrėjas mums atidavė visiškai autonomiškai“[8]. Žinoma, žmogaus laisvą valią galima susilpninti per įvairius prisirišimus ir įpročius, tačiau jis visuomet gali pasirinkti (bent pradžioje) elgtis vienaip ar kitaip: „Kuo daugiau žmogus daro gera, tuo jis tampa laisvesnis. Tikroji laisvė yra tik ta, kuri tarnauja gėriui ir teisingumui. Pasirinkdami neklusnumą ir blogį, žmonės piktnaudžiauja laisve ir tampa nuodėmės vergais. Būdamas laisvas, žmogus yra atsakingas už savo veiksmus tiek, kiek jie yra valingi: „Pažanga dorybėse, gėrio pažinimas ir askezė stiprina valios galią žmogaus veiksmams“[9]. Tad sistemingai rinkdamasis gera ir praktikuodamas dorybes, žmogus yra pajėgus valingai pasipriešinti demono gundymams. Žmogaus jausmai, arba kitaip vadinamos aistros yra trečioji sritis, per kurią piktoji dvasia puola žmogų ir galbūt per šią sritį daugiausiai, nes žmogus yra juslinė būtybė. Tačiau proto ir valios padedamas žmogus gali aistras pakreipti tinkama linkme, apsaugodamas jas nuo žalingo demono veikimo: „Pačios aistros nėra nei geros, nei blogos. Doriniu požiūriu jos vertinamos tiek, kiek iš tiesų priklauso nuo proto ir valios. Aistros yra vadinamos valingomis „dėl to, kad valia arba jas pažadina, arba joms nesipriešina“. Kad moralinis, arba žmogiškas gėris būtų tobulas, aistras turi tvarkyti protas“. Reikia vengti visko, kas jausmus kreipia į juslingumą, nes blogi ne patys jausmai, bet blogi veiksmai, įtakoti šių jausmų.


kun. Darius VASILIAUSKAS


[1] Katalikų Bažnyčios katekizmas. Kaunas: Tarpdiecezinės katechetikos komisijos leidykla. 1997. 1704-1705.
[2] Aurelijus Augustinas. Dialogai. Apie laisvąjį sprendimą. Vilnius: Katalikų pasaulis. 2001. P. 65.
[3] Jonas Paulius II. Enciklika Fides et Ratio. Antraštė.
[4] Laurentin R. Demonas – mitas ar tikrovė? Vilnius: Aidai. 2008. P. 148.
[5] Bažnyčios mokymas. II knyga. Bažnyčia ir liberalizmas. Leonas XIII. Enciklika Libertas Praestantissimum / sud. J. Persie. Kaunas: Všį. „Laetitia“. 2010. 118.
[6] Jonas Paulius II. Enciklika Fides et Ratio. 13.
[7] Bažnyčios mokymas. II knyga. Bažnyčia ir liberalizmas. Leonas XIII. Enciklika Libertas Praestantissimum / sud. J. Persie. Kaunas: Všį. „Laetitia“. 2010. 116-117.
[8] Laurentin R. Demonas – mitas ar tikrovė? Vilnius: Aidai. 2008. P. 143; 146.
[9] Katalikų Bažnyčios katekizmas. Kaunas: Tarpdiecezinės katechetikos komisijos leidykla. 1997. 1734.

Komentarai