Liepos 11 d. Katalikų Bažnyčia pagerbia šv.
Benediktą, vienuolystės pradininką Vakaruose ir Europos Globėją. Popiežius
emeritas Benediktas XVI taip rašė apie savo dangiškąjį Globėją:
Šiandien norėčiau pakalbėti apie
šv. Benediktą, vienuolystės Vakaruose steigėją ir, be to, mano pontifikato
globėją. Pradedu šv. Grigaliaus Didžiojo žodžiais, jis apie šv. Benediktą taip
rašė: „Dievo vyras pasaulyje ne tik pagarsėjo gausiais stebuklais, bet ir
suspindėjo iškalba, kuria dėstė savo mokymą“ (II Dial., 36). Šiuos žodžius
didysis popiežius parašė 592 m., kai šventasis vienuolis jau buvo prieš 50 metų
miręs, bet dar išlikęs gyvas žmonių atmintyje ir pirmiausia jo įsteigtame
klestinčiame ordine. Šv. Benediktas Nursietis padarė esminę įtaką Europos
civilizacijos bei kultūros raidai. Svarbiausias šaltinis apie jo gyvenimą – Šv.
Grigaliaus Didžiojo Dialogų antroji knyga. Tai nėra biografija klasikine
prasme. Laikydamasis savo meto įsivaizdavimo, konkretaus žmogaus – būtent šv.
Benedikto – pavyzdžiu jis norėjo parodyti kiekvienam, kuris Dievui save
atiduoda, jog įmanoma užkopti į kontempliacijos viršūnę. Tad žmogaus gyvenimą
jis pateikia kaip kopimą į aukščiausią tobulumo viršūnę. Šv. Grigalius Didysis
šioje Dialogų knygoje taip pat aprašo daugybę šventojo padarytų stebuklų, tuo
norėdamas papasakoti ne tiesiog apie kažką keista, bet parodyti, kaip Dievas
įspėdamas, padėdamas ir taip pat bausdamas įsikiša į konkrečias žmogaus
gyvenimo situacijas. Jis nori parodyti, jog Dievas nėra tolima, į pasaulio
pradžią nukelta hipotezė, bet veikia žmogaus, kiekvieno žmogaus, gyvenime. Tokią
„biografo“ perspektyvą galima paaiškinti bendruoju jo meto kontekstu: V ir VI
amžių sandūroje pasaulis buvo sudrebintas baisios vertybių bei institucijų
krizės, sukeltos Romos imperijos žlugimo, naujų tautų įsiveržimų ir dorovės
nuosmukio. Pateikdamas šv. Benediktą kaip „spindinčią žvaigždę“, Grigalius
tomis baisiomis aplinkybėmis troško čia, šiame Romos mieste, parodyti išeitį
iš „istorijos tamsios nakties“ (plg. Jonas Paulius II. Insegnamenti, II/1,
1979, p. 1158). Ir iš tiesų šventojo darbai ir ypač jo Regula pasirodė esą
autentiškas dvasinis raugas, padaręs amžių raidai smarkiai jo tėvynės bei
meto ribas pranokstantį poveikį, pakeitęs Europos veidą, vietoj žlugusios,
Romos imperijos sukurtos politinės vienybės pradžią duodamas naujai dvasinei ir
kultūrinei vienybei, krikščioniškojo tikėjimo, bendro žemyno tautoms, vienybei.
Būtent taip radosi tikrovė, kurią vadiname „Europa“. Šv. Benedikto gimimas
datuojamas 480 m. Anot šv. Grigaliaus, jis buvo kilęs ex provincia Nursia – iš
Nursijos srities. Jo pasiturintys tėvai išsiuntė jį studijuoti į Romą. Tačiau
amžinajame mieste jis ilgai neužsibuvo. Kaip visiškai įtikimą paaiškinimą
Grigalius nurodo tai, kad jaunasis Benediktas pasibjaurėjo daugelio studentų
palaida gyvensena ir nenorėjo nupulti į tokius pačius jų suklydimus. Jis
norėjo patikti vien Dievui: soli Deo placere desiderans (II Dial., Prol 1).
Tad dar nebaigęs studijų Benediktas paliko Romą ir pasitraukė į kalno Romos
rytuose vienatvę. Iš pradžių užsilaikęs Effide kaime (šiandienis Affile), kur
kurį laiką buvo prisijungęs prie vienuolių „religinės bendruomenės“, jis tapo
atsiskyrėliu tolimame Subiaco. Ten Benediktas trejus metus visiškai vienas
gyveno oloje, nuo ankstyvųjų Viduramžių tapusioje Sacro Speco, vadinamoje
benediktinų vienuolyno „širdimi“. Subiaco praleistas laikas, laikas būnant
vienam su Dievu, Benediktui buvo brendimo metas. Ten jis turėjo pakelti ir
nugalėti kiekvienam žmogui tenkančias tris pagrindines pagundas – savęs teigimo
ir troškimo iškelti save visa ko centru pagundą, juslumo pagundą ir galiausiai
pykčio bei keršto pagundą. Benediktas buvo įsitikinęs, jog tiktai nugalėjęs
šias pagundas galės kitiems pasakyti naudingą jų vargo sąlygomis žodį.
Nuramdęs savo sielą, jis įstengė visiškai sutramdyti savo „aš“ impulsus, kad
savo aplinkai galėtų būti taikos kūrėju. Tik tada jis nutarė Anio slėnyje,
netoli Subiaco, įsteigti savo pirmuosius vienuolynus. 529 m. Benediktas paliko
Subiaco ir įsikūrė Monte Cassino. Kai kas tokį gyvenamosios vietos pakeitimą
aiškino kaip bėgimą nuo pavydaus vietinio Bažnyčios vyro intrigų. Tačiau tokie
aiškinimai pasirodė esą menkai įtikinami, nes pastarojo staigi mirtis
nepaskatino Benedikto sugrįžti (II Dial., 8). Iš tikrųjų toks sprendimas radosi
todėl, kad jis buvo įžengęs į naują vidinio brendimo bei vienuoliškosios
patirties etapą. Pasak Grigaliaus Didžiojo, persikėlimas iš nuošalaus Anio
slėnio į Monte Cassio – iš toli matomos nusidriekiančioje aplinkinėje lygumoje
aukštumos – buvęs simbolinio pobūdžio: vienuoliškasis gyvenimas pasislėpus nuo
visų pateisinamas, tačiau vienuolynui Bažnyčios ir visuomenės gyvenime taip pat
tenka viešasis tikslas, jis turi daryti tikėjimą regimą kaip gyvybinę jėgą. 547
m. kovo 21 d. žemiškąjį gyvenimą užbaigęs Benediktas savo Regula bei įsteigta
benediktiniškąja šeima iš tiesų paliko šimtmečių tėkmėje vaisingą buvusį ir
šiandien tokį besantį paveldą.
Visoje antrojoje Dialogų knygoje
Grigalius aiškina, kaip šv. Benedikto gyvenimas buvo paniręs į maldos, tvaraus
visos jo egzistencijos pamato, dvasią. Nesimeldžiant Dievo patirti neįmanoma.
Bet Benedikto dvasingumas nebuvo anapus tikrovės esantis vidujiškumas. Nerimo
ir sumaišties kupinuose laikuose jis gyveno lydimas Dievo žvilgsnio ir dėl to
niekada iš akių neišleido kasdienio gyvenimo pareigų ir žmogaus su jo
konkrečiais poreikiais. Regėdamas Dievą, jis suvokė žmogaus tikrovę ir jo
misiją. Savo Reguloje vienuoliškąjį gyvenimą jis apibrėžia kaip „Viešpaties
tarnystės mokyklą“ (Prol. 45) ir iš savo vienuolių reikalauja niekam neteikti
pirmenybės „Dievo Darbuotės“ (t. y. Officium divinum ir Valandų liturgijos)
atžvilgiu (43, 3). Tačiau kartu pabrėžia, jog malda pirmiausia yra klausymasis
(Prol. 9–11), vėliau paverstinas konkrečia veikla. Jis sako, jog „baigdamas
šiuos žodžius, Viešpats kasdien tikisi mūsų atsako į jo šventus paraginimus
darbais“ (Prol. 35). Taip vienuolio gyvenimas tampa vaisinga veiklos ir
kontempliacijos simbioze, „kad visuose dalykuose būtų pagarbintas Dievas“ (57,
9). Priešingai šiandien dažnai aukštinamam paviršutiniškam bei į „aš“ sutelktam
savęs įgyvendinimui, pirmutinė ir būtina šv. Benedikto mokinio pareiga yra
nuoširdus Dievo ieškojimas einant keliu, parodytu nuolankaus ir klusnaus
Kristaus (5, 13), kurio meilės atžvilgiu niekam nevalia teikti pirmenybės (4,
21; 72, 11); būtent šitaip, tarnaudamas kitam, jis taps tarnystės ir taikos
vyru. Praktikuodamas klusnumą, įgyvendinamą meilės įkvėpto tikėjimo dvasia (5,
2), vienuolis įgyja nusižeminimo, kuriam Reguloje paskiriamas ištisas skyrius
(7). Per tai žmogus tampa vis panašesnis į Kristų ir tikrai įgyvendina save
kaip pagal Dievo paveikslą ir panašumą sukurtas kūrinys. Mokinio klusnumą turi
atitikti abato, vienuolyne užimančio „Kristaus vietą“ (2, 2; 63, 13), išmintis.
Jos pavidalas, apibrėžtas Regulos antrajame skyriuje pabrėžiant dvasinį grožį
bei reiklumą, gali būti laikomas Benedikto autoportretu, nes, pasak Grigaliaus
Didžiojo, „šventasis vyras negalėjo mokyti kitaip, negu pats gyveno“ (II Dial.,
36). Abatas turi būti meilės kupinas tėvas ir sykiu griežtas mokytojas (2, 24),
tikras auklėtojas. Pats būdamas nepalenkiamas ydoms, jis vis dėlto pašauktas
sekti Gerojo Ganytojo meilės kupinu gerumu ir privalo labiau „padėti negu
vadovauti“ (64, 8), „visa, kas gera ir šventa“, labiau atskleisti „darbais nei
žodžiais“ ir „dieviškus pamokymus“ parodyti pavyzdžiu (2, 12). Kad galėtų
atsakingai priimti sprendimus, abatas turėtų išgirsti brolių patarimą (3, 2), nes
„tai, kas geriau“, Viešpats dažnai atskleidžia „jaunesniems“ (3, 3). Toks
nurodymas daro prieš beveik penkiolika amžių parašytą Regulą stebėtinai
šiuolaikišką! Žmogus, kuriam tenka viešoji atsakomybė, ir mažuose dalykuose
visada privalo mokėti įsiklausyti ir mokytis iš to, ką išgirsta. Benediktas
apibūdina „nedidelę Regulą“ kaip pradžią (73, 8); tačiau iš tiesų joje pateikti
nurodymai naudingi ne tik vienuoliams, bet ir visiems, kurie savo kelyje
Dievop ieško vadovo. Dėl Regulai būdingo saikingumo, žmogiškumo ir blaivaus
esminių dalykų dvasiniame gyvenime skyrimo nuo ne tokių reikšmingų išliko jos
spindesio jėga. 1964 m. spalio 24 d. paskelbdamas šv. Benediktą Europos
globėju, Paulius VI norėjo pripažinti įstabų darbą, kurį šis šventasis atliko
savo Regula prisidėdamas prie Europos civilizacijos ir kultūros statydinimo.
Šiandien, žlugus didžiosioms ideologijoms, kurios pasirodė esančios tragiškos
utopijos, Europa – kylanti iš dviejų pasaulinių karų kuo giliausiai sužeisto
amžiaus – ieško savo tapatybės. Norint sukurti naują ir tvarią vienybę,
politinės, ekonominės ir teisinės priemonės, be abejonės, svarbios; tačiau
sykiu būtina žadinti etinį bei dvasinį atsinaujinimą, mintantį iš krikščioniškųjų
žemyno šaknų, kitaip Europos atkurti nepavyks. Be šių gyvybės syvų žmogui grės
pavojus pasiduoti senai pagundai pačiam atpirkti save patį – utopijai, XX a.
Europoje įvairiopai, pasak popiežiaus Jono Pauliaus II, sukėlusiai „kančių kupinoje
žmonijos istorijoje pavyzdžio neturinčią atžangą“ (Insegnamenti, XIII/1, 1990,
p. 58). Siekdami tikrosios pažangos, ir šiandien įsiklausykime į mūsų kelią apšviesti
galinčią šv. Benedikto Regulą. Didysis vienuolis tebėra tikrasis mokytojas,
kurio mokykloje galime mokytis tikrojo humanizmo meno.
Bažnyčios žinios
Ačiū.
AtsakytiPanaikinti