Dievo pažinimo būdai

Žmogus Dievą pažinti gali dviem būdais: savo proto pagalba ir per dieviškąjį apreiškimą. Tačiau, be pastarojo pagalbos, žmogaus protas vargiai gali suvokti giliausius Dievo slėpinius: „žmogaus protas savo prigimtine galia ir šviesa gali pasiekti tikrą ir teisingą pažinimą vieno asmeninio Dievo, kuris savo apvaizda sergsti ir valdo, taip pat suvokti prigimtinį įstatymą, kurį Kūrėjas įrašė į mūsų širdis, vis tiek yra nemažai kliūčių, trukdančių protui veiksmingai ir vaisingai naudotis prigimtiniu gebėjimu. Tiesos apie Dievą ir santykius tarp Dievo ir žmonių visiškai pranoksta juntamą tvarką ir tam, kad būtų praktikuojamos ir turėtų įtakos praktiniam gyvenimui, reikia savęs atsižadėjimo ir pasiaukojimo. Tačiau, žmogaus protui, siekiančiam tokių tiesų pažinimo, trukdo ir jausmų aktyvumas bei vaizduotė, ir blogos aistros, kylančios iš gimtosios nuodėmės. Todėl žmonės šiuose klausimuose lengvai save įtikina, kad tai, kuo jie nori tikėti, yra klaidinga ar bent jau abejotina“[1]. Todėl Dievas ateina žmogui į pagalbą, pirmasis prabildamas ir palaipsniui apreikšdamas Save. Šis apreiškimas vyksta vien dėl Dievo noro ir Jo Meilės savo kūriniui, o ne dėl žmogaus nuopelnų: „Dėl savo gerumo ir išminties Dievas panorėjo apsireikšti ir atskleisti savo valios slėpinį (plg. Ef 1, 9), kuriame žmonės per Kristų, įsikūnijusį Žodį, Šventojoje Dvasioje pasiekia Tėvą ir tampa dieviškosios prigimties dalininkais (plg. Ef 2, 18; 2 Pt 1, 4). Todėl apsireikšdamas neregimasis Dievas (plg. Kol 1, 15; 1 Tim) iš didžios meilės prabyla žmonėms kaip draugams (plg. Iš 33, 11; Jn 15, 14–15) ir su jais kalbasi (plg. Bar 3, 38), norėdamas juos pakviesti ir priimti į savo bendrystę“[2]. Dieviškojo Apreiškimo pilnatvė yra Jėzus Kristus, per Jį Tėvas žmogui atskleidė visa, kas būtina žinoti, kad šis pasiektų išganymą. Per Jėzų Dievas atskleidė save kaip mylintį Tėvą, kuris trokšta, kad visi Jo vaikai būtų išlaisvinti iš visko, kas juos pavergia: „Pačiu savo buvimu ir pasirodymu, žodžiais ir darbais, ženklais ir stebuklais, ypač mirtimi ir garbingu prisikėlimu iš numirusių ir pagaliau Šventosios Dvasios atsiuntimu jis [Jėzus] galutinai baigia apreiškimą ir dievišku liudijimu patvirtina, jog Dievas išties yra su mumis, kad išvaduotų mus iš nuodėmės bei mirties tamsybių ir prikeltų amžinajam gyvenimui“[3]. Kristaus įsteigtoji Bažnyčia saugo dieviškuoju apreiškimu įsigytą tikėjimo depozitą, todėl Ji yra patikima pagalbininkė žmogui, kuris ieško Dievo. Ji, vadovaujama Šventosios Dvasios, teisingai aiškina apreikštąsias tiesas, todėl yra Neklaidinga Mokytoja ir Vadovė kiekvienam tikinčiajam. Per Bažnyčią žmogus yra kviečiamas atsiliepti dieviškajam Apreiškimui ir naujai jį perskaityti: „Šventosios Dvasios globojama, ši apaštalų kilmės Tradicija Bažnyčioje pažengia pirmyn, nes didėja ir perduotų dalykų, ir žodžių supratimas, tiek dėka tikinčiųjų kontempliacijos bei gilinimosi, visa svarstant savo širdyje (plg. Lk 2, 19 ir 51), tiek dėl dvasinių dalykų, kuriuos jie patiria, giluminio suvokimo, tiek dėka mokymo tų, kurie su paveldėta vyskupyste yra gavę tikrą tiesos charizmą. Tad Bažnyčia per šimtmečius vis toliau žengia į dieviškosios tiesos pilnatvę, kol išsipildys Dievo žodžiai“[4]. Apreikšdamas save žmogui, Dievas parodė, kaip labai vertina savo kūrinį ir juo pasitiki – žmogus kviečiamas būti Kūrėjo bendradarbiu šiame pasaulyje. Todėl dažnai piktoji dvasia siekia įteigti priešingai, - esą Dievas yra tolimas ir nepažinus. Jo neįmanoma nei suprasti, nei suvokti, dar daugiau – Jam nelabai ir terūpi žmogus. Egzistuoja filosofinė sistema agnosticizmas, kuri teigia, kad Dievo neįmanoma pažinti savo jėgomis, o ir pats Dievas nenori būti pažintas: „Ar yra antgamtinė jėga – nepriklausomas mąstymas – Dievas soste – aukščiausioji valia, kuri suvaldys pasaulio potvynius ir sroves – prieš kuriuos visi lenkiasi? Neneigiu. Aš nežinau – bet ir netikiu. Tikiu, kad gamta yra aukščiausioji –kad begalinėje grandinėje negali būti praleista ar nutraukta jokia grandis – kad nėra antgamtinės galios, kuri atsilieptų į maldą – nėra galios, kurią garbinimu būtų galima įkalbėti ar pakeisti – nėra galios, kuri rūpintųsi žmogumi..... Ar yra Dievas? Nežinau. Ar žmogus nemirtingas. Nežinau. Viena težinau, ir tai yra, kad nei viltis, nei baimė, nei tikėjimas, nei neigimas negali pakeisti fakto. Yra kaip yra; ir tai bus, kaip turi būti“[5]. Bažnyčios Mokymas kviečia žmogų pasitikėti savo protu ir apreikštomis Dievo tiesomis, kurias reikia priimti tikėjimu. Dievas nėra abejingas žmogui, nes pats tapo žmogumi, kad parodytų jam savo išganančią meilę.

Kun. Darius VASILIAUSKAS



[1] Bažnyčios mokymas. IV knyga. Modernizmas. Pijus XII. Enciklika Humani Generis/ sud. J. Persie. Kaunas: Všį. „Laetitia“. 2011. 304.
[2] Dogminė konstitucija apie Dievo Apreiškimą Dei Verbum // Vatikano II Susirinkimo nutarimai. Vilnius: Aidai. 2001. 2.
[3] Ten pat. 4.
[4] Ten pat. 8.

Komentarai