KRISTAUS GIMIMO ŠVENTĖS OKTAVA


Iki VII a. tik Velykos buvo švenčiamos aštuonias dienas. Tuo laiku panašią oktavą gavo ir Sekminių šventė, kad būtų galima tęsti naujai pakrikštytųjų katechezę. Kalėdų šventės oktava atsirado tik VII a., nors jau anksčiau būdavo švenčiama Kalėdų aštuntoji diena. Pradžioje ši diena buvo skirta paminėti Marijos Dieviškąją Motinystę, vėliau ją buvo švenčiamas Viešpaties apipjaustymas ir Jėzaus vardo suteikimas. Marijos, Dievo Gimdytojos šventė sausio 1-ąją – pati pirmoji ir seniausia Marijos šventė Romoje. Ši aštuntoji oktavos diena taip pat sutampa su naujų civilinių metų pradžia. Kadangi pagonys Romos imperijoje sausio 1-ąją audringai, su prietarais ir orgijomis šventė dievo Janus šventę, Bažnyčia, norėdama krikščionis nuo to apsaugoti, įvedė atgailos liturgiją ir kvietė pasninkauti. Buvo sudarytos specialios Mišių maldos, pavadintos “Apsaugai nuo stabmeldystės. Bažnyčios tėvų mintį šia tema gerai išreiškia citata iš šv. Augustino Naujųjų metų pamokslo: “Tedovanoja jie Naujųjų metų dovanas – jūs dalinkite išmaldą; tedainuoja jie pašėlusias dainas – jūs atverkite savo širdis Dievo žodžiui; teskuba jie į teatrą – jūs skubėkite į bažnyčią; tepasigeria jie – jūs pasninkaukite. Antrasis Turo susirinkimas (567 m.) nustatė, kad pirmąsias tris sausio mėnesio dienas būtų laikomos atgailos pamaldos norint išnaikinti pagoniškas praktikas. Marijos, Dievo Gimdytojos iškilmę, kuri Romos liturgijoj švenčiama pirmąją Naujųjų metų dieną, švenčia ir Rytų Bažnyčia – Bizantiškasis ritas bei Rytų ir Vakarų sirai - gruodžio 26 d., o koptai – sausio 16 d.
Net ir seniausiuose liturginiuose kalendoriuose iškart po Kalėdų seka visa eilė šventųjų – šv. Stepono, šv. apaštalo Jono ir Nekaltųjų Vaikelių šventės. Viduramžiais šie šventieji buvo laikomi Vaikelio Jėzaus “garbės palyda ir jiems duotas “Kristaus draugų pavadinimas. Šv. Stepono ir šv. apaštalo Jono šventės kilo iš Rytų - IV a. sirų tradicijos, Vakaruose jos buvo primtos šimtmečiu vėliau. Trečioji, Nekaltųjų Vaikelių, šventė pasirodė šiaurės Afrikoje 505 m. Šios trys šventės vaizdavo tris kankinystės rūšis. Bažnyčios ir vienuolynai tomis dienomis prisimindavo diakonus (šv. Stepono dieną), kunigus (šv. Jono dieną) ir studentus ar jaunus seminaristus (Nekaltųjų Vaikelių dieną).
Sekmadienį po Kalėdų (arba gruodžio 30 d., jei Kalėdos pasitaiko sekmadienį), švenčiama Šventosios Šeimos šventė. Pamaldumas Šventajai Šeimai išplito pasaulyje XIX a., tam daugiausiai įtakos turėjo Kanada. Ši šventė buvo įvesta 1921 m. 1969 m. ji buvo susieta su Kalėdų oktava ir sudarytas trejų metų skaitinių ciklas.

Komentarai