Grigalius
Didysis (apie 604 m.) pradeda savo homiliją apie Viešpaties Gimimą, sakydamas:
“Viešpats iš savo dosnumo šiandien mums leidžia švęsti Mišias tris kartus“. Tai
ankstyviausias liudijimas apie trejas Mišias, kurios iki šios dienos išliko
Kalėdų liturgijos ypatybė: Mišios naktį, auštant ir dieną. Prieš šias trejas
Mišias būna Kalėdų Vigilijos Mišios gruodžio 24 – osios vakarą. Jos atsirado
apie V a.
Iš pradžių trejos Kalėdų Mišios buvo būdingos
tik popiežiaus liturgijai, susijusiai su įvairiomis Romos bažnyčiomis. Nuo IV
a. popiežius švęsdavo vieninteles Kalėdų Mišias Petro bazilikoje įprastu laiku,
t. y. apie 9 val. (dabar jos yra trečiosios Kalėdų Mišios)
Po
Efezo Susirinkimo (431 m.), paskelbusio Marijos, kaip Dievo Motinos, dogmą, jos
garbei popiežius Sikstas III (432 - 440 m.) pastatė Didžiąją Marijos baziliką.
Sekančiame šimtmetyje iškilo noras Romoje turėti Betliejaus prakartėlės kopiją,
ir prie bazilikos buvo pastatyta koplyčia prakartėlei. Jeruzalės krikščionių
pavyzdžiu buvo įvestas naktinis Kalėdų budėjimas su “Vidurnakčio Mišiomis"
naujojoje koplyčioje. Tai buvo pirmosios, pačios iškilmingiausios Kalėdų Mišios.
Gruodžio
25 – ąją Romoje taip pat buvo švenčiamas šv. Anastazijos, garsiosios Rytų
Bažnyčios kankinės minėjimas jai skirtoje bazilikoje. Tai buvo Bizantijos
imperatoriaus valdžios atstovų, įsikūrusių netoli bazilikos, senuose
imperatoriškuose rūmuose, šventė. Norėdamas juos pagerbti, popiežius, prieš
eidamas į šv. Petro baziliką švęsti Kalėdų dienos Mišių, pirmiau aukodavo
Mišias šv. Anastazijos bazilikoje. Kai Roma tapo nebepavaldi Bizantijos
imperijai, išnyko paprotys minėti šventąją kankinę, tačiau pačios Mišios išliko
ir tapo antrosiomis Kristaus Gimimo šventės Mišiomis.
Todėl
liturginėse knygose būdavo žmonėms skelbiamos Kalėdų išvakarių Mišios
Didžiojoje Marijos bazilikoje, nakties Mišios šios bazilikos koplyčioje prie
prakartėlės, auštant Mišios šv. Anastazijos bazilikoje, ir galiausiai dienos
Mišios šv. Petro bazilikoje. XI a. paskutiniosios Mišios iš šv. Petro buvo
perkeltos į Didžiąją Marijos baziliką, ir taip ji pilnai tapo Kalėdine bazilika.
Kai
popiežiaus liturgijos knygos nukeliavo už Italijos ribų ir IX a. Karolis
Didysis liepė naudoti Romos liturgiją savo imperijoje, trejų Kalėdų Mišių
paprotys išplito visoje Vakarų Bažnyčioje. Tačiau kartais tuo buvo
piktnaudžiaujama, aukojant visas trejas Kalėdų Mišias iš eilės. Mūsų laikais
atstatyta senoji tvarka – Mišiolo rubrikose rašoma: “Pirmąją Kalėdų dieną visi
kunigai gali celebruoti arba koncelebruoti trejas Mišias jei tik jos laikomos
nurodytu metu, t. y. – Kalėdų naktį, rytą ir dieną.
Remiantis
Išminties knygos tekstu: „kai visa buvo apgaubusi švelni tyla ir naktis jau
buvo įpusėjusi, tavo visagalis Žodis žengė iš dangaus nuo karališkojo sosto“
(Išm 18, 14-15) buvo tikima, kad Kristus gimė vidurnaktį, todėl pirmosios
Mišios yra pačios iškilmingiausios. Jos vadinamos Angelų Mišiomis, nes
evangelija kalba apie angelų chorus šlovinančius gimusį Mesiją. Ryto (arba
Aušrinės) Mišios skirtos paminėti piemenis, kurie atbėgo į Betliejų ir išvydo
Šventąją Šeimą. Trečios, dienos Mišios yra skirtos paminėti Įsikūnijusio Žodžio
slėpinį.
Komentarai
Rašyti komentarą