Tarp
daugybės Bažnyčios minimų šventųjų, yra viena grupė vadinama Dykumų Tėvais (ir
Motinomis). Tai, krikščionys vyrai ir moterys, kurie nuo III a. pabaigos
pabėgdavo iš pasaulio tiesiogine prasme – pasitraukdavo į dykumą ir gyvendavo
nuošaliose vietose vieni patys su Dievu. Tokie pirmieji vienuoliai radosi
Egipte, vėliau Sirijoje, Palestinoje ir labai greitu laiku Pietų Galijoje.
Pirmieji vienuoliai sekė krikščioniško gyvenimo pavyzdžiu, kurį amžiams
Apaštalų darbuose paliko pirmosios Jeruzalės bendruomenės tikintieji. Vienu iš
tokių ir buvo šv. Antanas Didysis (250–356), kurį prisimename sausio 17 d., -
laikomas vienuolinio gyvenimo tėvu.
Gimęs
251 m. pasiturinčių ūkininkų (koptų) šeimoje būsimasis šventasis pasižymėjo
rimtumu, dėl kurio jis net nelankė mokyklos vengdamas vaikiškų pramogų. Šv.
Antanas puikiai įsisavino Šv. Raštą, kurio įdėmiai klausydavosi pamaldų metu. Kartą
išgirdęs Kristaus žodžius, pasakytus turtingam jaunikaičiui apie tobulybės
siekimą (Mt 19:21), šv. Antanas, jau paauglystėje tapęs našlaičiu, savo
paveldėtas žemes (apie 80 ha) išdalijo kaimynams, o pardavęs turtą, gautus
pinigus išdalino vargšams. Palikęs savo seseriai tik tiek, kiek buvo būtina jos
pragyvenimui, jis apie 270 m. pasitraukė į vienumą, kur ėmėsi praktikuoti
asketinį gyvenimo būdą (gr. askesis – pratybos, treniruotė). Jis priklausė
vieniems pirmųjų vienuolių, kurie atsiskyrėlišką (anachoretinį) gyvenimą
praktikuodavo pernelyg nenutolę nuo gyvenamųjų vietų. Nors jis ir nebuvo
pirmasis, tačiau sekdamas senų išminčių dorybėmis, kurių kiekvienas pasižymėjo
vis kita, jis jas apjungė į vieną ir tobulą visumą. Būtent toks šv. Antano
sugebėjimas suderinti skirtingas dovanas – pasninkavimą ir svetingumą, dvasios
giedrumą ir artimo meilę – turbūt ir padarė jį vienuolinio gyvenimo idealu tiek
jo bendraamžiams, tiek vėlesnėms anachoretų kartoms.
Apie
285 m. šv. Antanas, siekdamas dar didesnio tobulumo, pasitraukė į tolimą
negyvenamą vietovę, kur kovojo su demonais. Jau šiuo metu pasireiškė nepaprastai vertinga
šv. Antano charizma – dvasių atpažinimo dovana – leidusi jam vėliau tapti
gausaus pasekėjų būrio dvasiniu tėvu. Po dvidešimties metų gyvenimo vienatvėje
šv. Antanas iš dykumos išniro kaip patyręs karys, kuris persekiojimų metu
atvykęs į Aleksandriją guodė ir stiprino myriop pasmerktus krikščionis, pats
drąsiai išpažindamas Kristų pagonių akivaizdoje. Nemažiau pagarsėjo ir
pliekdamas tuomet paplitusią arijonų ereziją, savo autoritetu paremdamas ypač
veiklaus Aleksandrijos vyskupo šv. Atanazijaus veiklą (328–373). Garsas apie jį
buvo jau plačiai pasklidęs, tad grįžęs į savo pamėgtą kalną dykumoje jau
negalėjo likti visiškai vienas. Atsirado pasekėjų, ėmėsi burtis naujos vienuolių
bendruomenės, kurios dykumą pavertė savotišku rojumi, kur viešpatavo tarpusavio
meilė ir kur įkyrūs valdininkai nedrumsdavo ramybės. Dar gyvas būdamas šv.
Antanas nusipelnė stebuklų dovanos, tačiau jis visuomet pabrėždavo, kad jie
įvyksta tik Kristaus galia, o jis tik paprastas žmogus, kurio maldos
išklausomos. Gyvendamas taip, tarsi kasdien mirtų, šv. Antanas sulaukė 105 metų
amžiaus: „Ką reiškia tie 70 ar 80 metų vargų, už kuriuos laukia amžinas
atpildas danguje?“.
Antano
Didžiojo pamokymai:
1.
„Kas
nepatyrė pagundos, negalės įeiti į Dangaus Karalystę.“ Ir pridūrė: „Be pagundos
niekas nebus išgelbėtas.“
2.
Nepasikliauk
savo teisumu, nesielvartauk dėl to, kas buvo, bet valdyk savo liežuvį ir
pilvą.“
3.
„Mūsų
gyvenimas ir mirtis priklauso nuo artimo. Įgiję brolį, įgysime Dievą, bet jei
papiktinsime savo brolį, būsime nusidėję Kristui.“
4.
Artėja
laikai, kai žmonės neteks proto. O pamatę turintį proto, puls jį sakydami: „Tu
beprotis, tu ne toks, kaip mes.“
5.
„Aš
Dievo nebijau, bet myliu. „Meilė išveja baimę“ (1 Jn 4, 18).“
Komentarai
Rašyti komentarą