Gavėnia
anksčiau prasidėdavo tik pirmą Gavėnios sekmadienį, tą dieną, kai Bažnyčioje
skaitoma apie Jėzaus gundymą dykumoje. Kristus pasninkavo keturiasdešimt dienų,
ir šis skaičius buvo pasirinktas kaip matas, nustatantis metų laikotarpį, per
kurį krikščionys, katechumenai ar pakrikštytieji atgailaudami dvasiškai rengėsi
Velykų šventei. Tarp pirmo gavėnios sekmadienio ir Velykų yra šešios savaitės,
iš viso 42 dienos. Tačiau šeši sekmadieniai niekada nebuvo pasninko dienos,
todėl iš tiesų lieka tik 36 atgailos dienos. Šiam skaičiui papildyti
tradicijoje netrukus prigijo paprotys gavėnią pradėti trečiadienį prieš pirmą
sekmadienį, ir ši diena tapo Pelenų diena.
Pelenų
diena, kaip gavėnios pradžia, pirmą kartą paminėta VI a., o nuo VIII a. Romoje
vyksta popiežiaus vadovaujama Pelenų dienos procesija. Anuomet ji prasidėdavo
Šv. Anastazijos bazilikoje, esančioje Palatino kalno papėdėje, ir baigdavosi
Šv. Sabinos bazilikoje Aventino kalno viršuje. Ši tradicija gyvuoja ir
šiandien. Pelenų dieną popiežius su procesija eina nuo Šv. Anzelmo į Šv.
Sabinos baziliką, kur aukoja šv. Mišias ir barsto pelenus.
Pelenų
barstymo arba galvos pasibarstymo pelenais pradžios reikia ieškoti dar Senajame
Testamente ir ankstyvosios krikščionybės atgailos apeigose. Nuo maždaug X a.
pelenų barstymas tampa privalomas visai krikščionių bendruomenei.
Pelenų
simbolika plati. Pelenai dažniausiai siejami su dulkėmis ir reiškia žmogaus
nuodėmę ir trapumą. Jau Senajame Testamente sutinkame daug užuominų apie
pasibarstymą pelenais arba dulkėmis kaip atgailos ir gedulo išraišką.
Pasibarstyti
pelenais – tai tarsi atlikti viešą išpažintį. Kitaip tariant, pasibarstymas
pelenais yra viešas atgailos aktas, kuris per tą dulkėtą medžiagą įspėja apie
Dievo teismą, bet taip pat primena jo gailestingumą.
Sekant
dar iš XII a. ateinančia tradicija, pelenai paruošiami deginant praėjusių metų
pašventintas verbų šakeles. Pelenų palaiminimas ir barstymas vyksta šv. Mišių
metu po homilijos. Mišių dalyviams kunigas užberia ant galvos žiupsnelį pelenų
arba ant kaktos pelenais daro kryžiaus ženklą, pasirinktinai sakydamas šiuos
Šv. Rašto žodžius: „Atmink, žmogau, jog dulkė esi ir dulkėmis virsi“ (plg. Pr
3,19). Po liturginės reformos, leidžiama pasirinkti šią formulę: „„Atsiverskite
ir tikėkite Evangelija“ (Mk 1,15).
Komentarai
Rašyti komentarą